De gemeente Bernheze overweegt om een smal fiets- en voetpad om te vormen tot een weg waarop men met 30 kilometer per uur mag rijden. Dit plan stuit echter op fel verzet van buurtbewoners, waaronder Ron van Wolffelaar. Volgens Van Wolffelaar zou deze verandering het aantal auto's dat door hun straat rijdt drastisch verhogen van maximaal 150 naar 2.500 per dag, wat volgens hem de veiligheid en leefbaarheid in gevaar brengt.
Op een informatieavond presenteerde de gemeente het plan aan honderd buurtbewoners, waarbij direct werd aangegeven dat de bezwaartermijn kort was. Van Wolffelaar twijfelt aan de oprechtheid van de dialoog en vraagt zich af of het plan al in beton is gegoten. De bewoners uiten zorgen over mogelijke verkeersproblemen die de verandering met zich mee zou brengen.
Volgens de gemeente zou de nieuwe weg aan Het Korteveld het verkeer in het centrum verminderen, met het oog op toekomstige nieuwbouwplannen. Echter, buurtbewoners zoals Van Wolffelaar betwijfelen of Het Korteveld geschikt is als ontsluitingsweg in vergelijking met andere locaties. De voorgestelde verandering zou volgens hen meer problemen creëren dan oplossen.
Omwonenden maken zich zorgen over de toename van verkeer, vooral het zware vrachtverkeer dat de wijk in zou kunnen komen. De huidige situatie met spelende kinderen en beperkte ruimte zou gevaarlijk worden als auto's en vrachtwagens op hogere snelheden door de straat zouden rijden. De communicatie van de gemeente met bedrijven en bewoners over de mogelijke impact van de voorgestelde verandering wordt ook in twijfel getrokken.
Van Wolffelaar en andere buurtbewoners blijven zich verzetten tegen de plannen van de gemeente en willen meer deskundig onderzoek en betere communicatie over mogelijke alternatieven. De discussie tussen de gemeente en de buurt lijkt nog niet ten einde te zijn.